Sara YanarocakBu haftadan itibaren sizlerle birlikte Diaspora Yahudilerinin yaşamlarını inceleyeceğiz. M.Ö. 922`de ölen Kral Şelomo`dan sonra dağılan Yahudi birliğinin ardından İsrail ulusunun Diaspora`ya yayılmalarının öykülerini anlatmaya çalışacağız. Bu uzun ve zorlu yolculukta kah övünecek, kah yerinecek, bazen şaşırıp ço&
Yusuf BESALEL
Bet-Amikdaşın açılış töreninde Yisraelin Tüm liderleri ve yetkilileri toplandılar; Koenler, Ahitsandığını kaldırdılar ve Toplanma Çadırını (Mişkan), çadırda bulunan tüm kutsal takımları Levilerle beraber Mabete taşıdılar. Sandık yerine konurken yüzlerce koç ve sığır korban edildi. Koenler iç odadan çıkınca odayı bir bulut doldurdu. Şelomo halkın arasında Tanrıya dua etti. Ondört gün bayram edildi. Bet-Amikdaş, Yahudilerin yılın birkaç keresinde ve cumartesi günleri ziyaret etmesi gereken en önemli yerdi, Yeruşalayimin her tarafından ve Şilo, Samaria, Şekem, Yeuda gibi dış kentlerden tüm Yahudiler Mabette bir araya gelirlerdi. Sukot ve Pesahta da çardaklar kurulur ve bayramlar orda kutlanırdı. Peygamberler döneminde ve Yahudiler Mabette toplanır ve OnlarI dinlerdi. Daha evvel de belirtildiği gibi Bet-Amikdaş birçok hadiselere şahit oldu, Haşmonaim Ailesinin Yeruşalayimi paganist unsurlardan kurtarmasından sonra kent yeniden başken oldu. Romalılar dönemine kadar kentte huzur sağlandı. Roma egemenliğinde Kral Herod zamanında kent önemli bir bilim merkezi oldu ve nüfusu 120.000e ulaştı. Romalılar kenti yıktıklarında (M.S.70) sadece Batı Duvarı ayakta bırakıldı. Duvarı yıkmakla görevli kumandan, bunun ne kadar büyük bir zafer kazanıldığının anısı olarak bıraktığını ifade etmiştir. Asırlar boyu yöredeki Hıristiyanlar, Yahudi Tapınağının izini silmek için bu duvarın üzerine çöp ve pislik dökmüştür. Osmanlı padişahı Yavuz Sultan Selim Kudüsü zaptedince, duvarın temizlenmesini emretmiş ve duvar ortaya çıkmıştır... İngiliz Mandası döneminde Batı Duvarının etrafında birçok sinagog ve yeşiva açılmış ve Yahudiler, İngilizlerin yasaklamasına rağmen duvar önünde ibadet etmişlerdir. Doğu Kudüsün 1967deki 6 Gün Savaşıyla İsrailin eline geçmesinden sonra Yeruşalayimde bütünlük sağlanmıştır.
Bet-Amikdaştaki Mistik Öğeler: Yeruşalayim veya İr Aşalom "Esenlik Kenti" anlamındadır. Şelomo, "Tanrının esenliği" demektir. Şehina, "Tanrı kutsallığının bir yerde konaklaması" anlamındadır. Mişkan da bu konuklamanın mekanını tarif eder. Bu durumda Bet-Amikdaş, "Yahudinin kendi gönlünde Tanrıya ayırdığı yerin somutlaşmış bir halidir"
Bet-Amikdaş döneminde ülkedeki tüm Yahudiler, Pesah, Şavuot ve Sukotta burayı ziyarete gelirlerdi. Pesah, özgürlük kavramının göstergesidir. Çünkü Tanrı Yisraeloğullarının Mısırlılardan azat etmiş ve onlara "Seçilmiş Millet" özelliklerini kazandırmıştır. Şavuot, Yisraeloğullarının belirli bir ahlaki yasa serisine sahiplenmesi ve Tora disiplinine kavuşturulmasıdır. Sukotta Tora disiplinine iman eden Yisraeloğulları, bunun ödülü olarak bereketli toprak ve yağmurla büyümüş hasata kavuşmaktadırlar.
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III, Yusuf Besalel,